×

کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه مربیان مشاور آیین رهنما می باشد.

FORGOT YOUR DETAILS?

CREATE ACCOUNT

تمرکز هنگام مطالعه (۲)

by / / دسته‌بندی نشده

تمرکز هنگام مطالعه (۲)

همان‌طور که در مطالب قبلی به آن اشاره شد، تمرکز حواس یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مناسب برای داشتن زمان مطالعاتی خوب و پربازده است. در قسمت اول این مطلب راهکارهایی برای برداشتن اولین گام و رسیدن به تمرکز حواس که همان ایجاد انگیزه‌ی مطالعاتی بود اشاره شد. در این قسمت توصیه‌‌های کاربردی راجع به ویژگی‌ها و ایجاد محیط و شرایط مناسب در زمان مطالعه و دومین گام برای رسیدن به تمرکز حواس بیان می‌شود:
۱تعیین زمان مطالعه
یکی از راه‌های برقراری تمرکز حواس این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد مناسب‌تر است؛ اما تعیین مناسب‌ترین زمان برای مطالعه، کار دشواری است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند. برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند. با این توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از زمینه‌ی مطالعه، برقراری تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود. پیشنهاد ما به شما داوطلبان عزیز این است که سعی کنید مطالعه‌ی درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک را که نیازمند حل تمرین برای یادگیری بهتر مطالب هستند در ساعات اولیه‌ی روز قرار دهید؛ زیرا ذهن شما در این ساعات شاداب‌تر بوده و لذت بیش‌تری از مطالعه‌ی خود می‌برید و در نتیجه عملکرد و بازده مناسب‌تری نسبت به این درس‌ها خواهید داشت.
۲تعیین مکان مطالعه
بهترین مکان مطالعه برای شما جایی به دور از هر گونه محرک‌های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون، تلفن و… است که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند. هم‌چنین مکان مطالعه باید از نور کافی برخوردار باشد. به یاد داشته باشید که هر چه مکانی که در آن مطالعه می‌کنید تمیز و مرتب‌تر باشد، شما نیز نظم بیش‌تری خواهید داشت و از تمرکز حواس بالایی برخوردار می‌شوید.
۳حالت‌های مطالعه
بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه و بدترین وضعیت، دراز کشیدن است. در این وضعیت، فرد از حال و هوای مطالعه خارج می‌شود و تمرکز حواس خود را از دست می‌دهد. ممکن است حواس‌پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی‌خوابی، خستگی یا علت یا علل درونی دیگری باشد. در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید. چند برگ کاغذ روی میز مطالعه‌ی خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف‌کننده و مزاحم را یادداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آن‌ها در حد امکان اقدام کنید. به یاد داشته باشید به جای این‌که بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید، خود را تغییر دهید. لازم نیست دیگران یا رفتار آن‌ها را مطابق دلخواه خویش تغییر دهید.
تلاش کنید با فراهم کردن شرایط ذکرشده و استفاده‌ی هوشمندانه از آن‌ها بهترین ساعات مطالعاتی خود را با حداکثر تمرکزحواس بسازید.

منبع: کانون فرهنگی آموزش(با کمی تغییر)

 

  • Pin It
TOP