×

کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه مربیان مشاور آیین رهنما می باشد.

FORGOT YOUR DETAILS?

CREATE ACCOUNT

تمرکز چیست؟

by / / دسته‌بندی نشده

بیشتر افراد تمرکز را فکر کردن به یک موضوع ویژه به صورت مطلق و کامل و صد درصدی می دانند، در حالی که چنین چیزی برای هیچ شخصی در هیچ شرایطی ممکن نیست.

تمرکز به معنی “به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی” است.
به عبارتی دیگر روشی است برای آن که ذهن خود را پرورش دهیم تا حالت ذهنی مفیدتری داشته باشیم. برای مثال آرام تر و آسوده تر و کمتر عصبی و نگران باشیم، خود، زندگی و سایر موضوعات را بهتر بشناسیم و درک کنیم، با دیگران با عشق و شفقت بیشتری برخورد کنیم، و…

نداشتن ذهن آرام، ما را متلاطم می کند. تلاطم‌ذهنی موجب اندوه زیاد می شود و اجازه نمی دهد که در زندگی از توانمندی های خود به نحو احسن استفاده کنیم، و حتی ممکن است بر تندرستی، روابط خانوادگی ما در زندگی و زندگی کاری ما تاثیر ناگواری داشته باشد.

دو ویژگی مهم تمرکز عبارتند از:

۱) نسبی بودن:
اطلاعات و یافته های پژوهشی ثابت میکند که تمرکز کامل نمی تواند بیش از چند ثانیه باشد.

۲) اکتسابی بودن:
یعنی تمرکز امری ذاتی و ثابت نیست، بلکه یک ویژگی اکتسابی و قابل پرورش و تقویت است.

دو تمرین برای افزایش توانایی تمرکز

۱) تمرکز به شیوه ی عنکبوتی: در اتاقتان بنشینید، تایمر را روی ۳ دقیقه تنظیم کنید، چشمانتات را ببندید، به صداها گوش کنید … فقط و فقط بر روی یک صدای ساده و تکرار شونده فوکوس کنید (مثلا صدای تنفس) سپس تلاش کنید تحت هیچ شرایطی به هیچ چیز دیگر جز آن صدا توجه نکنید. افکار دیگر را یکی یکی مسدود کنید. ادامه دهید تا صدای تایمر شنیده شود.

۲) تمرکز به شیوه ی مار: روی کاغذ A4 ابتدا یک دایره بزرگ به مرکزیت صفحه ترسیم کنید سپس یک دایره ی کوچک به قطر ۲-۴ سانتی متر نیز بصورت متحدالمرکز در داخل دایره بزرگ بکشید و داخلش را کاملا رنگ کنید.
کاغذ را در فاصله ی ۲-۳ متر دورتر و همسطح چشمانتان بصورتی که نیاز به خم شدن گردن نباشد نصب کنید. سه دقیقه روی دایره ی بزرگ تمرکز کنید و هر فکر دیگر را مسدود کنید . حداقل نیم یا یک ساعت بعد مجددا بازگردید، این بار بر دایره ی رنگ شده تمرکز کنید و مجددا دیگر افکار را مسدود کنید.

توجه داشته باشید که بارها حواستان پرت خواهد شد اما شما به تلاشتان برای تمرکز کردن و کمتر شدن حواس پرتی ادامه دهید.
پس از ماهر شدن میتوانید زمان تمرکز ها را به ۵ یا بیشتر افزایش دهید .
چنانچه به هیچ وجه نتوانستید با ۳ دقیقه شروع کنید میتوانید ۲ یا ۱ دقیقه را امتحان کنید و تدریجا افزایش دهید.

  • Pin It
TOP