دوره سوم تربیت مربی مشاور

سومین دوره ی مقدماتی تربیت مربی مشاور

چند سالی است که، مجموعه های آموزشی، مشاوران تحصیلی و روانشناسان به دنبال بهبود عملکرد مشاوران هستند. اگر شما به این صفحه وارد شدید قطعا با نواقص موجود در سیستم مشاوره ای دانش آموزان آشنا هستید.

گروه مربیان مشاور در پاسخ به این مشکلات پیشنهاد ادغام تکنیک های مشاوره ی تحصیلی و دانش زیربنایی آن، در روانشناسی، را می دهد.

ما نام چنین شخصی را نه پشتیبان، نه مشاور تحصیلی، نه راهنمای تعلیماتی که «مربی مشاور» میدونیم.

اصول روانشناسی مادر و سرچشمه ی تکنیک هایی است که در مشاوره تحصیلی استفاده می شود. در واقع یک تکنیک بر اساس موقعیتی خاص از سرچشمه ی اصلی منشعب می شود. بنابراین زمانی که موقعیت تغییر می کند آن تکنیک به خوبی پاسخ نمی دهد در حالی که دسترسی به سرچشمه ی اصلی کمک می کند آن تکنیک را بر اساس مراجعمان دقیقا بازطراحی کنیم.

آشنایی با دوره ی مقدماتی تربیت مشاور تحصیلی

ما قصد داریم در مرداد ماه جاری سومین دوره از دوره های تربیت مربی مشاور را با همکاری دانشگاه زند شیراز برگزار کنیم.

برای این دوره ها دو تن از بهترین و شناخته شده ترین اساتید شیراز ما را یاری می کنند.

در بخش مشاوره ی تحصیلی جناب استاد شریف حسینی

(کارشناس و مشاور برتر تحصیلی استان فارس و مدرس دوره های تربیت مشاور تحصیلی آموزش و پرورش)

در بخش مشاوره ی روانشناسی جناب آقای دکتر ذاکری

(مدرس کارگاه های روانشناسی و تربیت مشاور، رواندرمانگر و استاد دانشگاه)

جناب استاد ذاکری
جناب استاد شریف حسینی

چه سرفصل هایی تدریس خواهند شد؟

مشاوره ی تحصیلی

گرچه این دوره مقدماتی است، شما در این دوره با حجم قابل توجهی از تکنیک ها و اصول مشاوره ی تحصیلی در تقریبا تمامی زمینه هایش آشنا خواهید شد.

 ما برای سهولت تدریس این حجم مطالب از یک الگوی 4 مرحله ای که هر مرحله 3 محور را شامل می شود، استفاده میکنیم.

تقریبا تمامی فعالیت های تحصیلی یک دانش آموز در 4 مرحله گنجانده می شود.

1- کلاس یا شبه کلاس: هر فعالیتی که دانش آموز برای یادگیری مطالب در کلاس انجام می دهد. نظیر مدت تمرکز – یادداشت برداری – مهارت شنیدن فعال و …

2- مطالعه: هر فعالیتی که دانش آموز برای مطالعه نیاز دارد؛ از افزایش ساعت مطالعه گرفته تا برنامه ریزی و تمرکز و روش مطالعه تا به خاطر سپاری و علامتگذاری و غیره . . . 

3- مرور: البته که همه ی ما معتقدیم برای تثبیت و جلوگیری از فراموشی اطلاعات  باید مرور کرد که انواع مختلف مرور شامل خلاصه نویسی و تکنیک های جدید تر مثل TNT و البته تست زدن در این مرحله می گنجد.

4- سنجش و تحلیل: سنجیدن چهار مرحله ی بالا توسط آزمون و شبهه آزمون ها لازم هست و قطعا همه معتقدیم که هیچ سنجشی جدای از تحلیل نخواهد بود.

همچنین سه محور توان – مهارت – استراتژی محورهای عمل دانش آموز هستند.

برای مثال در مرحله ی مطالعه 

توان مطالعاتی شامل ساعت مطالعه، مدت زمان تمرکز(FD) و …

مهارت های این حوزه: برنامه ریزی، روش مطالعه و …

استراتژی های مطالعاتی: تعادل دروس تخصصی و عمومی، از چه درسی شروع کنم و امثالهم

بحث های تکمیلی که در 4 مرحله ی بالا نمی گنجند.

1- تمرکز – توجه – دقت (تعریف، آشنایی، تفاوت ها)

2- اهمالکاری (REBT – CBT)

3- کامل گرایی – ترس از شکست – ترس از موفقیت

4- تراز (مفهوم و نگاهی به تراز در موسسات مختلف)

5- با کارنامه فرزندمان چگونه برخورد کنیم؟

6- نظام ارجاع

7- هدایت تحصیلی (فرم ها، قوانین، اصول، تست ها)

روانشناسی

اطلاعاتی زیر بنایی تکنیک های مشاوره تحصیلی در واقع در روانشناسی است. آشنایی با این علم به ما کمک می کند بر اساس مراجعین مختلف بتوانیم تکنیک ها را شخصی سازی کنیم.

در این دوره و این شاخه میخوانیم:

کلیات:

تعریف یادگیری

تعریف آموزش

تعریف پرورش

تعریف کارورزی

نگاهی به نظریه های رشد:

پیاژه – ویگوتسکی – برونر

نظریه های یادگیری:

شناختی(گشتالت – آزوبل – بندورا)

رفتاری(پاوولف – ثرندایک – اسکینر)

خبرپردازی(نظام یاد)

آشنایی با سبک های یادگیری:

اشاره به انواع سبک های یادگیری

نظریه ی یادگیری کلب

نظریه ی یادگیری هونی و مومفرد

نوجوانی:

ویژگی ها

ارتباط موثر مقدماتی

تحلیل ارتباط متقابل (TA) مقدماتی

میتوانید سرفصل هایی که تدریس می شوند را به طور کامل در اینجا ببینید.

مدرک دوره به چه صورت خواهد بود؟

مکان و زمان برگزاری به چه شکل خواهد بود؟

ما برای راحتی شرکت کنندگان محترم روزهای پنجشنبه صبح و عصر و جمعه صبح را جهت برگزاری کارگاه ها در نظر گرفتیم. کلاس ها از 3 ام و 4 ام مرداد ماه شروع و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت.

یک جمعه هم در میانه ی ماه کاملا تعطیل خواهد بود.

محل برگزاری کلاس ها دانشگاه شیراز می باشد.

اگر سوال دیگری داشتم ...